Pilke®-toiminta perustuu ikäeettisen päihdetyön periaatteisiin. Pilke-ohjaajan ja Pilke-ohjaajien kouluttajan on tärkeää ymmärtää ja sitoutua Pilke-ideologiaan, joka poikkeaa ”perinteisestä” päihteettömyyttä edellyttävästä päihdetyöstä.
Lähtökohtana on moninaisuutta kunnioittava kumppanuus, joka tarkoittaa, että ikääntyneellä päihteidenkäyttäjällä on muiden kansalaisten tavoin vapaus elää elämäänsä ja tehdä omia ratkaisujaan.
Pilke-ideologian periaatteet pähkinänkuoressa
- Ihmisarvo on absoluuttinen ja luovuttamaton
- Työn ytimessä on arvostava kohtaaminen
- Ikääntynyt on tervetullut Pilke-ryhmään myös päihtyneenä
- Ikäeettisessä päihdetyössä ikääntynyt kohdataan kokonaisvaltaisesti ihmisenä, ei ”päihdeongelmaisena”
- Ikäeettisessä kohtaamisessa huomioidaan ikääntymisen mukanaan tuomat muutokset, ihmisen elämänhistoria, elämäntilanne, itsemääräämisoikeus ja yksilöllisyys
- Kohtaamisessa ammattilainen ja ikääntynyt ovat keskenään tasavertaisia
- Ikääntynyt on oman elämänsä asiantuntija ja toimija
- Ammattilainen ei määritä ikääntyneen puolesta tämän tavoitteita päihdeongelmasta toipumisen suhteen, vaan ymmärtää, että kaikki eivät pysty tai halua raitistua tai sitoutua päihteettömyyteen
- Kohtaaminen tähtää stigman purkamiseen sekä luottamuksen uudelleen rakentamiseen ikääntyneen, kanssaihmisten sekä yhteiskunnan välille
- Pilke-ohjaaja tekee kotikäynnin Pilke-kandidaatin luokse mahdollistaakseen molemminpuolisen tutustumisen
- Pilke-ohjaaja noudattaa kannattelevaa työotetta: ryhmään tutustumiseen kannustaminen vie aikaa ja vaatii kärsivällisyyttä, jotta luottamus saa rauhassa rakentua
- Pilke-ohjaaja soittaa ryhmäläisille puhelun aina Pilke-ryhmän tapaamista edeltävänä päivänä muistuttaakseen tapaamisesta ja huolehtiakseen, että ryhmäläisillä on kyyti/pääsy ryhmään
- Jos ikääntynyt toivoo tukea päihteettömyyteen, on häntä tuettava tarvittavien palveluiden piiriin
- Sininauhaliiton koulutuksissa tarjottava tieto ikääntymisestä ja päihteistä, riskirajoista ja alkoholikulttuurin muutoksesta lisää Pilke-ohjaajien ja -kouluttajien ymmärrystä ilmiöstä ja tukee näin heidän ohjaus-/kouluttamistyötään